Zöld iskolakezdés

Kezdődik az iskola! Sok szép új felszerelés, új élmények, de új kihívások is – itt az ideje, hogy az új tanévben újra kitaláljuk a családi működési rendett – és akár “zöldebb” szokásokat alakítsunk ki. Van akinek alapból fontos a klímavédelem vagy a természet – de sokszor kiderül, hogy nemcsak távolibb célok, hanem közvetlen a gyermekeink érdekében is érdemes a környezetbarátabb alternatívákat választani

Füzetek, könyvek, tanszerek

Év elején, szembesülve az új füzetek sokaságával és könyvek tömkelegével, van, hogy kihívásnak érezzük ezek takaros beborítását – nemhogy, még a környezetbarát megoldásokon is törjük a fejünket! Legegyszerűbbnek tűnnek a műanyag borítók, főleg amig nem tudnak olvasni a gyerekeink és a borítón lévő képekről tájékozódnak. 

A műanyaggal is bánhatunk környezettudatosan, ha nem az öntapadós formát választjuk, hanem a több éven át használható, bebújtatós műanyag borítást A legjobb megoldás természetesen a papír– hátránya, hogy nem átlátszó, így a gyermeknek valami segítség kell, hogy meg tudja különböztetni a tankönyveit és füzeteit. Ehhez használhatunk a megfelelő jelekkel ellátott vinyettákat, vagy rajzolhatunk közösen mintákat a papírborítóra. 

A másik nagy kérdés az írószerek “zöld” alternatíváinak a beszerzése. Szerencsére, mostanra már szinte minden műanyag tanszernek van nem-műanyag, gyakran tartósabb fa, fém, illetve papír alapú változata is. 

A füzeteknél a fényes, tiri-tarka és messzi földről jött példányok helyett választhatunk hazait (pl. a Fűzfői papírgyár jól ismert piros, kockás füzete), vagy ha nagyon elszántak vagyunk, beszerezhetünk (akár csoportosan összefogva) magyar gyártású újrapapír-füzeteket a Humusz háznál (Bp. 11.ker).

Újrapapír füzetek a Humusz háznál (Bp. 11.ker).

Vegyszerek az osztályteremben

Gondolta volna, hogy a gyerekeink által használt tanszerek is komoly mérgeket tartalmazhatnak? Legintenzívebben talán a technika órákon a ragasztók oldószer-gőzének vannak kitéve a gyerekek. Sok ragasztó tartalmaz olyan szerves oldószereket, melyek nemcsak fejfájást, könnyezést válthatnak ki, de némelyek még rákkeltőek is. Mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük ezeket a ragasztókat? Ha nincs egyértelmű jelölés mint “oldószermentes”, akkor a ragasztók erős szaga, ill. tűzveszélyeségük jelzése figyelmeztethetnek a káros anyagok jelenlétére.

Napi használatban azonban a ceruzák vannak inkább, ezek színes lakkja is tartalmazhat káros vegyi anyagokat, ezért ha lehet, inkább a kezeletlen fából készült terméket válasszuk. Figyeljünka zsír és az olajpasztell kréták összetevőire is. Ezen eszközök vegyszertartalma főleg akkor kiemelten fontos, ha gyermekünk rágcsálja az íróeszközök végét. 

További infók:

https://tudatosvasarlo.hu/termekteszt-zsirkretak/

 https://tudatosvasarlo.hu/kerdesek-valaszok/melyek-kornyezetbaratgyerekbarat-ragasztok/   

Iskolatáska

“De nekem a spiderman-es kell….!” – Az iskolatáskát már általában jócskán az iskola kezdete előtt megveszük, többé, vagy esetenként kevésbé észérveket mérlegelve. Amennyiben gondosan választottunk, sok évre kipipáltuk a témát. A nagyon jellegzetes, az éppen divatos, vagy az éppen aktuális kedvenc figurákkal díszített táskáknál fennáll annak a veszélye, hogy hamar kegyvesztetté válnak – semlegesebb megjelenésű példányok ebből a szempontból hosszabb életre számíthatnak. Ráadásul a rövidke divathullámra épülő modellek gyakran nem túl strapabíróak. . A pénztárcánk valamint a környezet kedvéért érdemes olyan iskolatáskát választani, ami több évig is szolgálhatja gyermekünket. Strapabíró táskát gyártanak már újrahasznosított anyagokból is, itt részben akár hazai, egyedi termékek közül is válogathatunk, ezzel is támogatva a helyi, környezetbarátabb gazdaságot.

A táskákat akár használtan is megvehetjük, az interneten böngészve rengeteg, szinte alig használt táskára bukkanhatunk. Fontos, hogy a gyerekekkel együtt a témát átbeszélve, növeljük a használt dolgok elfogadottságát (légyen az táska, vagy akár ruházat).

Sajnos gyakori, hogy a táska nem bír többet egy tanévnél, hiszen a gyerekek naponta akár több kilogramm tankönyvet cipelnek a hátukon.

Hazai gyártású táskák pl. tuti strapabíró újrahasznosított molinókbó készült hátizsákok: https://shop.medencedesign.com/ 

Vagy más egyedi kézműves termékek: meska.hu

Étel-ital csomagolás – kulacs & társai

Az eldobható, egyszer használatos uzsonnazacskók helyett már sok alternatívából választhatunk: használhatunk dobozt, újraszalvétát, uzsonnás táskát vagy viaszos kendőt is. Ezeknek a nagy része szerencsére itt helyben, Gödön is beszerezhető, a helyi csomagolásmentes boltban (beka). 

Nagyon fontos, hogy a gyerekek eleget igyanak napközben. Egy jó kulacs nem folyik, nem törik, hosszú élettartama van, és mivel újratölthető, jobban megéri, mintha egyszerhasználatos italokat vásárolnánk. Választhatunk fémből (nemesacélból) vagy üvegből készültet – utóbbinál fontos odafigyelni, hogy kapjon valamilyen védőborítást, akár házilag készítettet is. Műanyagot is vásárolhatunk, de figyeljünk, hogy a hormonhatású BPA-tól mentes legyen. 

Bármelyik megoldást is választjuk az eldobhatók helyett, elindultunk egy környezettudatosabb úton.

 

Közlekedés

Legtöbb családban a reggeli iskolába menet kötelező programpontja a rohanás. Autóba be, végigszáguldunk másfél kilométert, parkolót keresünk, nem találunk, idegeskedünk, végül jóval messzebb csak leparkolunk, majd futólépésben az iskolába loholunk. Hol férne bele ebbe bármi többletidőt felemésztő megoldás?

Ha rászánjuk magunkat, akkor viszont egy reggeli séta, vagy akár egy közös biciklizés lehet a reggeli készülődés kifejezetten pozitív része is, melynek során egymás felé fordulunk, minőségi idővé változtatjuk az egyébként rohanással, autóban töltött perceket. Nem csak a környezet kedvéért: kutatások kimutatták, hogy a reggeli testmozgás (séta, bringázás) során gyermekünk agyi funkciói aktivizálódnak és fejlődnek, az órai koncentrációja jelentősen növekedik. Ez a hatás olyan erős, hogy még 4 órával a reggeli mozgás után is érzékelhető, sőt, hosszútávon fejleszti a gyermek kognitív képességeit. Így idővel akár egy fél évvel idősebb társai képességeit is elérheti.

További tények német és angol nyelven:

https://www.bund-naturschutz.de/oekologisch-leben/schulanfang-oekologisch-und-nachhaltig

https://www.bloomberg.com/news/articles/2013-02-05/the-link-between-kids-who-walk-or-bike-to-school-and-concentration

https://novakdjokovicfoundation.org/the-benefits-of-walking-for-children/

Parkolás

Ha nem is fér bele egy teljes séta, már azzal is jót tehetünk, ha nem közvetlen az iskola előtt parkolunk, hanem pár utcával odébb, és onnét kísérjük be gyermekünket az iskolába. Nem csak a lokális forgalmi dugók (iskola előtti tömörület) elkerülését tudjuk így megelőzni, de a gyermekeink által beszívott kipufogógázok mennyiségét is csökkenthetjük. Amennyiben utolsó pillanatos rohánásból kifolyólag kénytelenek lennénk csemeténket közvetlen az iskola előtt kitenni (vagy, méginkább: tanítás után felvenni), sokat segíthetünk a gyalogosan közlekedőkön (beleértve saját gyermekeinket is), ha nem járatjuk a motort. 

 

Az autóban ülve nem érzékeljük a büdös és káros gázokat, míg a gyerekeink, akik – mivel szervezetük még fejlődésben van –  kiemelten érzékenyek a mérgekre, melyeket autónk motorja kibocsájt. A vizsgálatok szerint a kipufogógázban lévő fekete szén jelenti a legnagyobb veszélyt. A gázok kintről a kocsi zárt belsejében is összegyűlnek: egy autó légterében akár 9-12-szer is szennyezettebb lehet a levegő, mint szabadtéren. Ezek nem csak a tüdőt károsítják (asztma és más légúti betegségek kialakulása), hanem az idegrendszer fejlődését is károsan befolyásolják, például hatással vannak a koncentrációs képességre és a reakcióidőre. Így nem csak a karbonlábnyomunkat csökkenthetjük, de gyerekünknek közvetlenül jót teszünk, ha gyalog vagy kerékpárral járunk iskolába.